måndag 14 februari 2011

Jag myser nu!

Min favoritstund på dagen var förut när Penni somnade i mina armar på kvällen. Nu på senaste tiden vill hon ju inte det utan skriker hejdlöst när hon inser att det är sova som är tanken så jag har fått revidera den här stunden lite. Gjort om vissa detaljer helt enkelt. Nu lägger vi oss i stora sängen, jag med henne i min famn och sen sjunger jag för henne en stund medan vi tittar på varandra. Detta tycker hon om och jag med. Jag sjunger och hon grejar med sina små händer i mitt ansikte eller hår. Jag njuter och myser av varje sekund. När hon börjar inse att hon faktiskt blir trött av det här och blir arg lägger jag henne i hennes säng, stryker henne över huvudet, pussar god natt och stoppar in nappen. Sen lägger jag mig bredvid henne i stora sängen (hennes säng är kant i kant med vår) och håller hennes hand tills hon somnar.

Detta gör jag nu, utan att tänka på vad jag borde eller hur det kommer bli sen. Jag myser av där vi är nu. Rätt vad det är kanske Penni vill sova i vår säng och då kommer hon att få det. Och vi kommer att njuta av det alla tre. Hur det blir sen, tar vi sen.

Varför har jag ändrat mig undrar ni? På grund av min vän Nicke och hans otroliga kommentar till inlägget om att vara konsekvent. Nu struntar jag i onödigt borde, måste, skulle och metoder och regler. Jag myser nu. Så mycket och så ofta hon låter mig!

Tack Nicke för den insikten! Du är smartare än du vet om själv ens tror jag!

Såhär skrev han för er som missat... något för oss alla att tänka på tror jag.

"Ta det lugnt. Passa på och njut av bebis tiden.
Ligg och mys på kvällarna och sjung för penni så
blir hon musikalisk. Tilde började sova själv för
några månader sen. Och det var inte så jobbigt att
vänja henne med det. 3 dagar typ med lite gnäll. Tycker det väger upp 2.5 års mys på kvällen
Många tänker att man ska ta kriget nu så slipper man
senare...Det enda man gör är att ta bort en riktigt
mysig tid från sej själv.
(Dom växer snabbt nog ändå)
Så kör med det som känns rätt för dej.
Nicke"

4 kommentarer:

  1. Helt underbart!!

    Den där Nicke är klok han.
    Bara att njuta och mysa nu när det går.

    SvaraRadera
  2. ååå de är helt rätt ju..passa på och njut.. och penni kanske oxå känner att du är lugn och avslappnad och då blir hon oxå lugnar..ta dagen som den kommer ..inte för mycket inplanerat..ska komma från mig som iblnad har alldeles för mycket på schemat:-))hihi..men jag har blivit bättre..MYCKE bättre..kram på er..

    SvaraRadera
  3. Den där Nicke verkar lite gay tycker jag.

    SvaraRadera