fredag 10 december 2010

Saffranskaka...

Som jag sa bakade jag ju saffranskaka igår. Den blev otroligt saftig och god så den kan jag varmt rekommendera. I denna version var det citron men till nästa gång tänkte jag istället ha i apelsin och kanske lite krossad choklad också. Det blir nog ännu bättre! Här är en länk till receptet:

http://www.icakuriren.se/Mat-Dryck/Recept/?RecipeId=4805



Vispa ägg, råsocker, vaniljsocker och saffran pösigt. Här är den stora frågan, hur vet man när det är tillräckligt pösigt? Blir bakverken bättre ju pösigare de vispas? Vet någon?

Rör sedan i citronskal och saft (eller apelsin) och kesella.


I med mjöl och bakpulver, ner i form och in i ugnen. Lätt som en plätt, eller hur?!


Ät och njut. Ta ingen sån här mesig "jagförsökerhållaigen"-bit utan ta en ordentlig bit. Annars kan du lika gärna strunta i att baka!

Jag tog en bit till mitt frukostte. Det får man. Det är ju snart jul liksom.

/e

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar