måndag 13 december 2010

Det är insidan som ska räknas...

Gårdagens nyheter ledde till lite av en diskussion mellan mig och Penni. Vi satt helt lugnt och kikade lite på tv 4:s nyheter och försökte följa hur det gick till det där med bomben i Stockholm när frågorna började poppa upp.

Penni förstod inte riktigt varför bomben hade smällt så jag förklarade det här med självmordsbombare och Jihad och allt det där. Hon tyckte att det var väldigt knepigt och kunde inte förstå vad det grundade sig i. Hon menade på att de flesta religioner kommer från en och samma i stort sett från början och sen utvecklats åt olika håll. Varför kan man inte då komma överrens? Eftersom hon är så liten fick jag lov att förklara att det inte är religionen i sig utan mer fanatiska religiösa anhängare som gör tokiga saker. I de flesta religioner hittar vi fanatiker som tolkar dess budskap på eget sätt.

I alla fall så ledde diskussionen till Sverige och Sverigedemokraterna och hela den biten och när jag berättade för Penni att det faktiskt till och med idag 2010 finns folk som inte tycker om andra människor bara på grund av deras etnicitet (ett ord hon redan kan såklart!) såg hon ut såhär:



Hon kunde inte tro att det var sant. Direkt fick hon mig att lova att skriva ett inlägg om detta. Hon ville hälsa att hon tycker om alla! Bara de har en varm famn att få hänga i en stund så tycker hon om dem. Hon hälsar att det inte sitter i ursprung, hudfärg, religion, status i samhället, jobb eller sexuell läggning (även de är ord hon förstår) utan det sitter på insidan.

Det var bara det Penni ville säga. På insidan sitter det.

/e o p

3 kommentarer: