fredag 14 januari 2011

Det är så hemskt...

Usch vad ledsen jag blir av att läsa nyheterna om den här försvunna Eva. Hon är inte den första som försvunnit och sedan hittats i delar någonstans. Vad får en människa att göra något sådant? Det är så fruktansvärt att det knappt går att hitta några ord att skriva.

Inte nog med att hon berövas livet, att någon annan människa bestämmer att hon inte ska få ta några fler andetag, inte möta fler mornar eller se några fler skymningar, hon blir dessutom sågad i bitar och spridd på olika ställen. Detta tar bort allt spår av respekt för människan och livet. Allt. Detta gör mördaren till ett kallblodigt monster, inget annat.

Inte nog med att hennes nära berövas chansen att någonsin mer få träffa henne, krama henne eller bara höra hennes röst för ett hej, de berövas chansen att få begrava henne på ett värdigt sätt. Det är så hemskt.

Jag blir så ledsen. Jag blir så rädd av det faktum att det lever sådana monster bland oss. De handlar på samma mataffär, går på samma biografer och äter på samma restauranger. Det smärtar mig att tänka att jag ska släppa ut min dotter i den här världen och uppmuntra henne att se så mycket av den hon vill och kan. Hur ska jag kunna göra det? Jag vill att hon ska sitta fast vid mig för alltid så att ingen någonsin kan vara dum mot henne eller göra henne illa. Hur genomför jag det i verkligheten?

Jag blir tung i hjärtat av sån här läsning. Det är så hemskt bara. Inget straff är nog för dessa mördare tycker jag. Möjligtvis 20 år i en fängelsehåla (tänk grop) helt isolerad från andra människor. Varje minut av varje dygn får endast tillbringas med att tänka igenom sitt brott. Kanske då kan jag tycka att de avtjänat sitt straff. Men det tar aldrig bort det hemska de gjort och de förtjänar aldrig en andra chans i samhället. Kanske låter hårt men så tycker jag. Tar du en annan människas liv och styckar upp den döda kroppen i bitar som du sprider ut så att polisen inte ska hitta dem, då förtjänar du inte ditt eget tillbaka.

/e

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar