måndag 31 januari 2011

Klass 9A...

Jag som lärare känner att jag borde avge en liten rapport vad jag tyckte om programmet "Klass 9A" som sändes ikväll. Det finns delade meningar om detta program, redan innan det ens hunnit sändas. Jag har alltid varit av åsikten att allt som kan utveckla skolan och alla människor som dagligen vistas i den är positivt. Allt som kan ge minsta lilla hjälp framåt och uppåt är bra.

Så vad tyckte jag då... var det en hjälp? Var det tillrättalagt bara för tv? Var min känsla positiv efter jag sett programmet?

Ja det var den. Visst var och är mycket tillrättalagt för tv såklart. Visst kan man hålla med om att inte många yrkeskårer skulle få bli uthängda på det vis lärare ofta blir. Visst kan man tycka att det skär i hjärtat för man tycker synd om lärarna som får höra kritik.

Eller så kan man tänka att tv eller inte så är det ganska härligt att se en skola som vill bli bättre, lärare som vill bli bättre och elever som vill göra bättre ifrån sig. Hade de inte velat det från början hade de ju aldrig ställt upp på tv. Man kan också tänka att det heller inte finns så många yrkeskårer som ställer upp på tv och säger att mitt jobb är så viktigt att jag inte tänker nöja mig med att göra det halvdant. Jag vill göra det så bra som eleverna förtjänar, så hjälp mig bli bättre! Det går också att tänka att samtidigt som det skär i hjärtat av kritiken är det ett ypperligt tillfälle för dem att utvecklas och komma framåt.

Jag tycker dock inte att de stora hjältarna i det här programmet är de erfarna inhyrda pedagogerna (som jag i och för sig gillar och som är väldigt duktiga), nej de riktiga hjältarna är de lärare som ställer upp, låter sig filmas med alla sina fel och brister och rakryggade säger: Jag vill bli bättre. Hjälp mig göra mitt jobb bättre så blir det också roligare för mig. Där har vi mod mina damer och herrar. Hur många av er skulle ställa upp på det?

De andra hjältarna är barnen. De vet hur skolan ska vara för att fungera och de vill ha det så. De vill ha ledare, inte kompisar "bakom katedern." De är så mycket smartare än vi ofta tror och har så mycket fina och bra tankar. De har också förmågan att se rakt igenom oss på ett ögonblick. Ganska häftigt är det inte?

Jag tycker att programmet är bra. Jag önskar att alla skolor kunde ha konsultationer med utomstående pedagoger som kan komma med tips och råd i ens undervisning. Jag vet att de hos mig skulle hitta massor som jag skulle behöva ändra på för att bli ännu bättre. Men viljan att utvecklas är det som gör en bra lärare tycker jag. Viljan att bli bättre. Viljan att inte nöja sig med att göra sitt jobb något mindre än helbra.

/e

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar