onsdag 19 januari 2011

Dumlekakor!

Här kommer receptet på riktigt goda och enkla kakor jag gjorde häromdagen. Dumlekakor heter de och de är riktigt farliga vill jag lova!

200 g smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
20 dumlekolor

20 st Nobless mjölkchoklad (1 ask)

20 st folieformar


Blanda smör med socker, mjöl och bakpulver och knåda ihop det till en deg. Rulla till en korv och stoppa i kylskåpet ca 30 minuter så den får stelna till sig.


Skär "korven" i 24 bitar som du sedan rullar ihop till små bollar. Lägg bollarna i folieformar och tryck ner en dumle i varje boll. Jag fick slut på dumle halvvägs så jag gjorde en liten annan variant med en halv dumlekola och en halv geisha ovanpå... Det gick alldeles utmärkt det också.


Här ser ni halva dumlen och halva geishan (viktigt att dumlen är i botten). Lägg formarna på en plåt och grädda sedan i ugnen 200 grader ca 10 minuter stod det men min ugn är ny så för mig räckte 6-7 minuter gott och väl.


Lägg på en nobless på varje kaka medan de är varma så den får smälta. Detta är inte nödvändigt men lite godare helt enkelt.
Om ni inte har några nobless hemma (jag hade det inte denna gång)... låt kakorna svalna och lägg dem sedan i dessa underbara plastpåsar från IKEA. Perfekta att frysa saker i och dessa kakor kan med fördel frysas.


Se till att se ut såhär när ni ätit en!


Så kom igen nu hörrni, fram med baken och baka på!

/e

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar