onsdag 12 januari 2011

Körschva (se stavningen Soffan)!

Samtal med mormor någonstans i Sverige någon gång för ett visst antal månader sedan (Tilläggas bör att detta någonstans har en helt egen typ av Svenska och är känt för att producera många fina smarta människor):

Mormor: Jaru, dörrn på huuse hade börna.

Jag: Börna?!

Mormor: Ja, den hade ju svulli!

Jag: ?!

Översättare till vanlig svenska: Dörren på huset hade svällt.

Det finns bara ett Körschva och det är de som ligger milla Bubbarsbo och Åsby. Strax utaför Onsvi och ett stenkast från Skävi.

För övrigt hörde jag någon säga något jag tyckte var roligt häromdagen. Men här får jag varna och det räcker kanske om jag säger att skämtet är hämtat från Skinnsberg...

Sagt efter en redig karlarap (dock av en kvinna på sisådär 160 cm):
- Åh vad skönt, nu slapp jag använda arslet!

Det är något visst över Körschva, Skinnsberg och alla boarna där emellan (nibbarsbo, bubbarsbo, svansbo osv). Jag vet inte, man kanske måste vara därifrån för att uppskatta humorn... eller så kanske det inte ens är okej då...

Hur som helst ska jag sätta på mig särka och slänga mig i binga nu.
/e

1 kommentar:

  1. Jag tycker det är underbart:)
    Ska till Körschva på lördag på fest, helt i min smak.

    Så jäkla härligt att kunna stava till det oxå;)

    Kram på er

    SvaraRadera