torsdag 6 januari 2011

Rapport från slottet - kvällen!

Okej eftersom ni frågar har jag ikväll ätit detta:

En rostad fullkornsbrödskiva med bacon-pestoklet (detta är nog kanske min signaturrätt - baconkletet alltså). 5 körsbärstomater och en tredjedel av en gurka. Det var kanske inte exakt lika gott som gårdagens middag men inte så långt därifrån ändå. Jag njöt.

Vill ni prova bacon-pestokletet? Det kan även lätt göras till en pastasås och kletas in i spaghetti. Inte mycket toppar det!

1 paket bacon
ett par färska champinjoner
en halv paprika (inte nödvändigt men gott)
en bit squash (efter tycke och smak, inte heller nödvändigt men mumsigt)

Pesto (minst 3 stora skedar)
Matlagningsgrädde (2-3 dl)
Egen redning eller Maizena (ljus)

Knaperstek baconet och när det är en stund kvar slänger ni i resterande ingridienser som ska stekas. När det är färdigt har ni i 3 stora skedar pesto (kanske mer, var inte blyga!). Sen i med grädden och låt puttra en liten stund (kanske 5 minuter). Red om ni vill ha den lite tjockare.

Prova, det är suveränt gott! Och snabbt. Och enkelt.

Nu sover Penni för natten och jag har hela kvällen för mig själv. I kylen väntar en chokladpudding och några geisha och på tv visas filmen "Dumpad", som jag vet att jag gillar. Kan något toppa denna kväll? Kanske morgondagens...

/e

1 kommentar:

  1. Jag har fått testa det där pestokletet:) Det smakade finfint!

    Kram

    SvaraRadera