tisdag 1 mars 2011

Her life's work is complete...

Såg precis en snutt av ett program som handlade om olika djur (låter spänannde, jag vet!) och en liten del av det handlade om påfågelspinnaren. Självklart antar jag att de flesta är mer kunniga än mig inom detta området men om det nu är någon som inte vet på rak arm vad detta är för djur så får ni här en bild så ni kan skryta om denna kunskap vid annat tillfälle...


Det jag fastnade för med detta inslag var att denna fjäril endast lever några dagar tydligen och under de sista dagarna kämpar den med att lägga ca 200 ägg på olika ställen. När äggen är utplacerade så har den endast en kort stund kvar och sen dör den. Berättarrösten sa med mörk lugn röst att fjärilens "life's work is complete". Dennes livsverk är fulländat.

Påfågelspinnarens livsverk och hela meningen med dennes existens är alltså att skaffa barn (om man nu kan kalla det så). Det lät så vackert när han sa det.

Fram till det slog mig att den aldrig får se sina barn för den lägger ägg och sen dör den. Snacka om antiklimax?! Bära runt på 200 ägg i denna lilla kropp, hitta olika ställen att fästa dem, trycka ut dem... och sen flyga bort för att dö.

Men det lät väldigt vackert innan det tycker jag.

Her life's work is complete.

/e

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar