tisdag 1 mars 2011

Dopet...

Jag sitter och funderar över det här med dop... vi har nu bestämt oss för att ha ett dop 2/4 och efter lite diskussion kommit fram till en kompromiss som känns bra för oss bägge. Det känns kanske lite extra bra för mig men när Jens fick välja vad vi skulle ha för dopfika blev han nöjd.

Nu till funderingarna... jag sitter nu och håller på med inbjudningar och har lite svårt att veta hur man ska tänka. Eftersom vi inte ska ha mat utan bara enkel fika tänkte vi att vår närmaste släkt (vilket är nästan 50 personer bara där eftersom vi bägge har stor släkt) och närmaste vänner blir inbjudna. Det svåra nu är det här med att bjuda in vännerna. Jag bjuder in de närmaste för att försöka begränsa mig någonstans. Samtidigt vill jag inte att det ska bli såhär larvigt mycket firande eftersom det är ju trots allt bara ett enkelt dop (eller så vill vi ha det i alla fall). Plus att många avskyr dop (jag förstår dem för dop är oftast inte jätteroliga att gå på) så jag vill inte att folk ska känna tvång att komma bara för att de får en inbjudan.

Jag är rädd att det blir lite "komochfiramittunderbarabarnsomskadöpas"-grej fast jag egentligen vill komma ifrån det lite. Inbjudningar skickar jag för att de ska känna sig inbjudna. Men man måste inte känna sig tvingad att komma om man inte vill. Jag tänker inte så alls.

Usch vilket svamligt inlägg det blev det här... men huvudet känns lite svamligt med.
Hur har ni andra gjort med dop och inbjudningar?

/e

2 kommentarer:

  1. ...och just därför hoppade vi över dop. Tråkigt kanske men jag kände att det blev för mycket fokus på "hur" man skulle bjuda. // Karin R

    SvaraRadera
  2. Äh, spar in på portot och skicka inbjudnings-SMS istället med texten "på Lördag den 2/4 är ni välkomna till Rinvägen 35. Det bjuds då på kaffe/kaka som sedan sköljs ner med några rediga Jelzingroggar och rödvin. (Vi kommer även hälla vatten på ett barns huvud.) Välkomna!"

    Gör du det så lovar jag att du effektivt tar död på dina farhågor att folka ska tycka att det låter som "komochfiramittunderbara.."

    Nu sitter jag här och skriver som om vi redan är inbjudna. Är vi inte det kan detta inlägg bli en aning pinsamt kanske. Äh.. jag drar en rövare, publicerar, och chansar på att vi blir inbjudna.

    SvaraRadera