tisdag 21 juni 2011

Trädgården lever och frodas!

Tog mig en tur runt i vår trädgår och nu inser jag varför det är bra med regn lite då och då...

Här mamma ska du få se vad som hänt efter några dagars regn här uppe...

 Tomatplantorna är enorma nu! Även gurkorna växer på och dillen är stor och ståtlig! 

Men min favorit...

... basilikan har tagit sig ordentligt bra nu! Vad ska vi laga för gott med den ikväll då tro? Tips?

I landet har det växt på som bara den och till och med morötterna börjar på att komma igång även fast vi satte dem för tätt. Blomkålen dock får vi nog säga tack för gott försök till  för den sitter alldeles för tätt för att få plats... lärdom 1.

Sallad har vi haft hur mycket som helst och än bara väller den fram. 
God är den också... och krispig!

Pappa, tänk om det fanns såna där silverlökar i Sverige... typ i Köping... i din dotters land... vad härligt det vore då! Även de sitter dock för tätt men blir små smakrika lökar ändå faktiskt.

 Vackrare vy har jag väl aldrig sett på maken!

Här kommer hallonen!! 
(Inte Tarja alltså utan mina ätbara hallon)

Minns ni hängpilen jag i början av våren trodde var död? 
Så här går det när man får lite fårbajs från Svansbo, lärdom 2!

 Vinbär... åh underbara vinbär...

 Grannens fina lila blommor har hittat sig över till vår tomt... sånt gillar vi!

 Bland det svåraste av allt... persiljan! Men nu har den tagit sig äntligen!

Paprikaplantorna... Måste kanske plantera om dem nu?

 Körbärstomater på gång... stora och fina!

 Här är för dig mamma, titta vad stora de blivit!

 Kanske det mest spännande av allt... titta vad som tittat fram! Vet inte om det är trädet från Spanien, men jag hoppas! Det sitter i alla fall fast som berget, inte som ogräset jag tog bort bredvid så kanske är det början på ett träd!
 Det är så spännande!

Titta R, nu händer det grejer här!

 Mitt fina hörn...
det gör mig så glad.

/e

1 kommentar:

  1. Men oj så mycket fint ni har fått upp/fram.

    Underbart!!

    Kram Soffan

    SvaraRadera