måndag 6 juni 2011

Grattis Sverige!

Det slog mig precis att det idag är Sveriges nationaldag. Det ska firas! Vi ska nämligen... inte uppmärksamma det på något sätt. Har aldrig firat det om jag tänker efter. Borde man det? Borde man ha mer folkfest som i Norge? 

Vi i Sverige är mer blygsamma i vårt sätt att fira eftersom vi inte vill att någon ska känna sig utanför. Det blir mer den här "alltså vi hissar flaggan men det är inget speciellt egentligen, inte så att vi tycker att flaggan är vrålfin eller nåt. Den är väl lagom fin kan man säga. Men det finns många andra flaggor vi gillar också. Lika mycket. Alltså vi gillar vårt land men inte mer än någon annans. Vi gillar det lagom mycket kan man säga. Vi firar att vi är ett land där alla skall kunna känna sig lyckliga. Fast vi firar det lagom mycket bara så ingen blir ledsen och känner sig olycklig, eller blir för lycklig. Lagom lyckliga ska vi vara. Lagom är bra!"

Jag firar att Sverige är ett mångkulturellt land där jag har turen att få bli berikad av så mycket mer än bara det man är uppvuxen med och känner igen.Tänk vad tråkigt det vore om Sverige bara beboddes av svenskar! Hemska tanke tycker jag. Tänk vad jag skulle missat. Jag älskar att lära mig om andra människors kulturer och hur de resonerar om saker och ting, vad som skiljer oss och vad som gör oss lika. Jag älskar att prova nya saker, vare sig det handlar om mat eller olika seder. Jag älskar att fyllas av nya synvinklar och jag älskar att ta del av livsöden. Tänk vad fattigt mitt liv vore om jag inte skulle få träffa folk som kan ge mig allt ovan nämnt. Tänk vilka fantastiska människor jag skulle missat. Ett liv utan Adela...  ett liv utan min Adela är halvt. Otänkbart!

Jag vill att Penni ska få det bästa av det mesta. Jag vill att hon ska ha vänner från alla möjliga håll och kanter och jag vill att hon ska lära sig massor. Jag vill att hon ska vara fördomsfri och lika glad som jag att Sverige är så pass mångkulturellt som det är. Kanske när Penni är stor är det ännu mera så och kanske då finns en ännu större acceptans? Jag håller tummarna men inte andan.

Grattis Sverige på födelsedagen (eller ja... ni fattar)! Congratulations Sweden and happy birthday! Eid milaad saeed! Chronia Pola! Yom Huledet Same'ach! Buon Compleanno! Som owie nek mein aryouk yrinyu! Sretan Rodendan!


/e

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar