torsdag 9 juni 2011

Hur går det med sömnen?

Okej nu har det gått 5 kvällar och nätter sedan vi började med den här läggningsmetoden och jag tror att jag kanske vågar berätta lite hur det gått hittills nu. Som tidigare framkommit har läggningen varit ett ganska stort problem ett tag som nästintill alltid slutat i vrålskrik och frustration både hos oss och den lilla. Många gånger har man känt sig arg och irriterad och sen fått dåligt samvete när hon somnat över att man inte är duktigare med henne och har bättre tålamod eller lyckas få henne att somna utan att gå in i panikskrik hur länge som helst. När hon sen började vakna en gång i timman bestämde vi att vi måste prova något för att bryta den här cirkeln. Jag lånade en bok...

Boken heter Sova hela natten och är skriven av Anna Wahlgren. Säkert många som vet vem det är. Jag läste boken, diskuterade den med Sambo och tränade buffning på både Annika och Jossan. I boken står att man måste följa exakt det hon skriver, till punkt och pricka. Jag tror att det är bra om man gör det, tror att det underlättar och ger resultat, men vi har inte gjort det. Vi följer det mesta men har några saker som inte hon förespråkar. Penni sover exempelvis fortfarande i vårt rum (ska snart flytta till sitt rum dock) och har kvar nappen. Varför har hon det då, ja jag har inget vettigt svar. Vi kunde lika gärna tagit bort den nu men bara valde att hon får ha den kvar ett tag till. Har inget bra svar egentligen men den vållar inga nattliga problem för oss så då tyckte vi att den kan få vara kvar.

Det finns många åsikter om Anna Wahlgren och hennes metod. Jag hade mina innan jag läste boken, vilket är lite knäppt eftersom jag inte ens visste vad det handlade om egentligen. Efter att ha läst boken kan jag inte säga att jag blev frälst men jag förstod det hon skrev och höll med om det mesta. It made sense som jag skulle kunna sagt om jag ville slänga med engelska fraser mitt i. När jag nu provat metoden kan jag inte annat än att rekommendera den. För gissa vad... den fungerar faktiskt! Jag lägger nu ner Penni, gör solfjädern (boknörd ja visst!) och går ut. Ramsar vår valda ramsa 4 gånger och sen kan jag ägna mig åt vad jag vill. Hon somnar inte direkt och ibland får jag gå in och lägga henne tillrätta (det ska man egentligen inte heller men jag gör det som fungerar bra för oss), dock lägger jag bara ner henne utan att titta på henne eller prata med henne. Sen går jag ut. Och vet ni... hon gråter inte ens nu. Hon kan ligga och prata för sig själv en stund men de senaste gångerna, både på dagen och kvällen så gråter hon inte ens! Inte någonting alltså!

Jag och Sambo lagade mat och åt tillsammans häromkvällen då hon låg och skulle somna. Jag kan kanske inte förklara hur mycket skönare det känns i kroppen. Det är underbart! Och funkar detta på Penni, som jag var övertygad om att det inte skulle fungera på, så funkar det på vem som helst! Jag lovar!

Läs boken. Läs boken. Läs boken! Gör ett helhjärtat försök. Det är helt sjukt konstigt att säga det, men det fungerar!


Här kommer en liten sammanfattning av kväll 1-5...


Kväll 1: läggningen tog ca 1 timma varav skriktid var ungefär 45 minuter mer eller mindre. Vaknade till två gånger efter det och sedan 1 timma för tidigt på morgonen. Somnade inte om men var ganska glad.


Kväll 2: läggningen tog ca 40 minuter varav skriktid var ungefär 10 minuter. Vaknade till 4 gånger under natten men sov till 07.41 på morgonen.


Kväll 3: Läggningen tog ca 30 minuter varav skriktid var mer eller mindre hela den tiden. Hon vaknade en gång på natten (vargtimmarna) och sedan 25 minuter för tidigt. Somnade ej om men var glad och pigg!


Kväll 4: Läggningen tog ca 30 minuter varav skriktid var noll minuter. Inte ens arg! Fantastiskt! Hon sov ända till vargtimmarna (06.12) utan ett pip. Fick då napp och somnade om. Vaknade ca 30 minuter för tidigt, somnade ej om men glad och pigg när jag tog upp henne.


Kväll 5: Blev störd i läggningen av att vi en mamma och barn här på besök. Läggningen tog ca 30 minuter utan ett enda skrik. Sen blev hon väckt av barnet och kunde inte riktigt somna om på länge så allt som allt tog det 1h och 15 minuter. Men hon skrek ingenting! Vaknade en gång på natten och sen vargtimmarna. Somnade lätt om vid bägge tillfällena. Vaknade sedan 07.12 och var färdig tyckte hon. Tog upp henne 07.30.


Alla dagsvilor har gått väldigt bra. Jag lägger ner henne och hon kan till och med ibland somna helt själv utan att jag behöver ens ramsa eller lägga tillrätta mer. Ibland går jag in och lägger tillrätta men hon skriker i stort sett aldrig längre. Det är helt underbart!! Ska hålla på detta nu eftersom jag ser att det verkligen funkar. Vi har fått kvällarna tillbaka och framför allt slipper vi frustrationen med flera timmars skrikfest innan hon somnar. Jag är underbart glad! Det funkar faktiskt!

/e

2 kommentarer:

  1. Underbart!! Jag läste lite i boken förut och gjorde ett halvhjärtat försök som faktiskt funkade jättebra pa en gang. Sen kom jag av mig... men nu ska jag göra ett seriöst försök. //Helena

    SvaraRadera
  2. Ja gör det! Alla i familjen är på mycket bättre humör nu när det inte är krig varje gång det är sovdags. Gladare Penni och gladare mamma! Jag rekommenderar starkt! :)

    SvaraRadera