måndag 27 juni 2011

Långlivade penséer!

Jag har fått ta del av mycket visdom i mina dagar. En del har stannat, en del har tyvärr åkt ut genom andra örat lika snabbt. Men i våras fick jag lära mig av Sirpa hur man tar hand om sina penséer så att de håller sig fina över hela sommaren. Min svärmor köpte 32 stycken av dessa till Pennis dop, som var den andra april, så efteråt planterade jag dem lite här och där och tänkte att det vore kul om de håller ett par veckor. Sen kom Sirpa med sin visdom... och de är tamejtusan fina än! Väldigt roligt måste jag säga!

Nu tänkte jag dela med mig till er hur man håller sina penséer levande och fina länge, länge. Självklart måste man ju vattna och så men det förutsätter jag att ni förstår. Jag förutsätter att jag är den enda som var på väg att kasta en blomma som dött fram tills min mor gav den lite vatten och som genom ett under kom den tillbaka till livet! En Jesusblomma helt enkelt. Lärdom: Blommor behöver vatten!!!

 Massa olika färgade penséer i en zink hink.

 När de blommat blir de lite trötta och ser ut såhär... Trött blomma är steg 1, då är det dags.
 Nyp bort den ända in till stjälken den sitter fast på. Det är väldigt bra om detta görs med rött nagellack på fingrarna. Annars känns det liksom inte helt rätt. Så nyp med lite nagellack är steg 2.
 Fortsätt att göra så med alla trötta blommor i hela hinken eller krukan. Det är steg 3. 
Bort med allt trött.
  
Sen ska det bara vara blommande, pigga, fina blommor kvar.



 Då orkar knopparna komma igång och slå ut och rätt var det är fylls hela hinken eller krukan av fina blommande penséer igen.

Jag har verkligen haft nytta av den här kunskapen och nu har jag fått njuta av dessa fina blommor länge. Därför ville jag dela med mig av det jag fått lära mig. Det är ju så vackert med blommor.

/e

1 kommentar:

  1. HEJ EMELIE VAD GLAD JAG BLEV NÄR JAG SÅG DINA PENSEER VÄLKOMMEN TILL VÅRAN GÅRD FÅR DU SE MINA INGEN HAR SETT NÅT LIKNANDE DOM VÄXER PÅ HÖJDEN BREDDEN OCH NERÅT OTROLIGT MWH SIRPA

    SvaraRadera