fredag 1 april 2011

Samtal med Penni.

Jag: (tänk pedagogiskt nu Emelie!) Eh Penni... minns du att vi förut pratade lite om det här med gnäll och så...

Penni: (tittar oförstående på mig)

Jag: Jo jag tyckte ju kanske inte att det var så jätteroligt när du bara gnäller  och skriker hela tiden, komemr du ihåg?

Penni: (tittar fortfarande oförstående på mig)

Jag: Du lovade att försöka jobba lite med det, ringer det ingen klocka här? Ingen alls?

Penni: (biter på sin anka och vänder bort blicken)

Jag: Fast nu måste jag nog säga att det ser ut som att du vet vad jag pratar om ändå. Om vi utgår från det kan vi kanske ta och diskutera det här igen. Jag känner att du liksom har glömt bort det här lite. Det känns som att du kanske ibland, inte alltid såklart men ibland gnäller lite i onödan. Till exempel nu när det egentligen inte finns något att vara gnällig eller arg på. Eller som nyss när du inte fick bita på torktrasan jag använt till att torka dig i rumpan efter jag gjort rent. Det är ju liksom mest för din skull jag tar bort den. Där tyckte jag kanske att du blev lite onödigt arg. Förstår du vad jag menar?

Penni: (Tittar på mig med en förvånad blick och en anka i munnen) Aaaattcchhhooo!

Jag: Nu tycker jag nog att du försöker bortförklara händelsen om jag ska vara ärlig. 

Penni: (kastar ankan på golvet)

Jag: Jag tycker inte du behöver bli arg nu heller. vi samtalar ju bara. Jag berättar bara hur jag känner och så får du en chans att berätta hur du känner så kan vi enas och komma fram till en lösning som känns bra för alla. Det är lite så jag tänker. Så hur känner du? Utan att bli arg nu Penni. Berätta bara hur det känns.

Penni: (ler lite smått en snabb sekund)

Jag: Bra då är vi överrens om att du inte ska gnälla mer över småsaker och jag ska försöka inte stå med ryggen mot eftersom du då tror att jag försvunnit. Är det bra så?

Penni: (tittar på mig intresserat. gäspar stort)

Jag: Bra. Jag tycker också att diskussionen är färdig här. Men det känns bra att vi redde ut det här nu. Jag är positiv till vad vi kom fram till. Det känns som att vi förstod varandra idag. Nu ser vi fram emot en glad och trivsam dag.

Penni: (Ser ut som att jag är djävulen) Oooooäääääääääää!!!! Eeeeeeeeeeäääääääää!! Ooäääähhhhääääääää! (fritt översatt betyder det ungefär dra åt pipsvängen fast med hårdare ord)

/e

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar