torsdag 28 april 2011

Dagens middagstips....

Brukar ni få ris över när ni köper mat från någon Kina eller Thai restaurang? Det fick vi i förrgår och vet ni vad jag gjorde med det igår? Såhär...

Bryn ca 500 gram köttfärs. När den börjar bli genomstekt så ha i lite lök, champinjoner, vitlök eller annat du gillar (jag hade allt) och krydda med salt och peppar. Stek tills dess att allt fått fin färg.
 Ha i soja. Ganska mycket ska det vara både för färg och smak så smaka av vad just du tycker blir bra.
Häll sedan i matlagningsgrädde. Jag hade i ca 2 dl skulle jag tro. Det ska bli geggigt men inte för blött.

Ta fram riset och en burk creme fraiche med paprika chili smak. Värm upp creme fraichen och när den börjar bubbla tar du bort den från plattan och häller i riset i den. Gojsa ihop det så att riset blir kletigt (det går ju såklart att koka ris till också om ni nu inte ätit kinamat innan, men det förstår ni kanske...).

Häll hälften av riset i en ugnssäker form. Häll sedan på ett lager med hälften av köttfärsblandningen och sen tar du ett till lager med ris och sen sista köttfärsen (hänger ni med?). Alltså varva som en lasagne.
Skiva en tomat och lägg längst upp och sen strör du ut ost ovanpå. Jag tog mozarella men det man har hemma funkar.

Det blev supergott verkligen! Tyvärr har jag ingen bild för vi var bägge för glupska helt enkelt men prova får ni se hur fint och smarrigt det blev.

Så att handla för dagen blir detta:

500 gram köttfärs
champinjoner, lök, vitlök (eller vad man gillar)
2 dl matlagningsgrädde
soja
1 burk paprika/chili creme fraiche
ris
1 eller 2 tomater
lite riven ost

Lycka till och skriv en rad om det blev gott!

/e

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar