fredag 15 oktober 2010

Jag behöver råd!

Hur ska man göra med det här sovandet? Penni har hittills sovit lite blandat i vår säng och i sin egen men favoriten är såklart mellan mor och far i stora sängen. Det är supermysigt på alla sätt att ha henne nära och väldigt bekvämt när hon vaknar och vill ha napp eller liknande. Dock sover varken jag eller Sambo så bra eftersom man hela tiden är orolig att göra illa henne. Jag somnar i en ställning och vaknar i samma med värkande kroppsdelar efter 2 timmar. Om jag lägger Penni i sin säng vaknar hon nästan en gång i timman och gnäller och vill bli tröstad (helst upptagen och lagd i vår säng).

Nu vill vi gärna lära Penni sova i sin säng utan att vakna stup i kvarten och vara ledsen. Det finns olika metoder för detta men de känns lite hårda alla med tanke på att hon är så liten än (läs: med tanke på att mamma och pappa är så blödiga). Jag behöver råd och tips, hur har ni gjort ni osm läser bloggen och har barn. Vad har funkat för er? Hur har ni fått era barn att sova längre stunder på natten? Alla tips och råd är välkomna!

Så kom igen och skriv råd, även om det är lite krångligt att kommentera. Tryck på anonym bara i det där fönstret som kommer upp så ska det gå. Tack på förhand! :)

/e

4 kommentarer:

  1. Vet hur de är. I början försökte jag få Emilia sova hela natten i sin säng, men gav upp för jag fick sova mer när hon fick ligga i våran säng. När jag sluta amma vart de bättre då kunde hon sova hela natten i sin säng. Du kan testa och lägga nåt runt henne så sängen inte känns så stor. De är bara närheten dom vill ha. Snart kommer du kunna koppla av när hon ligger brevid er i säng, de är bara första tiden man är orolig för att dom är så små. Hoppas du snart får sova lite mer.. Passa även på och sov när hon sover på dagen.. Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Hej kära vän!
    Jag är inne på samma spår som Linda. Vi byggde en "mur" runt Ebba med en stor handduk som vi snurrade till en lång korv runt henne. På så vis så kände man om man kommit för nära! Man ska göra det lite trångt för dom för att återskapa hur de var i magen! Ebba började sova i sin egen säng när hon va 3 mån, om jag minns rätt. Lycka till!! Puss

    SvaraRadera
  3. Du förresten! Du kanske skulle börja moderera dina kommentarer, alltså godkänna dom innan dom publiceras..? Ett tips bara!!

    SvaraRadera
  4. Hej hej! Halkade in här men har samma sits hemma. Men vi la vår lilla son på ett mjukt fluffigt täcke och höjde upp sidorna precis som dem andra ha sagt å sen ett gossigt täcke över. Det funkade bra. Men visst man kanske får ge några nätter innan det funkar men man är ju van vid det här laget att vakna jämt så i slutändan är det ändå värt det. Sååå skönt att få sträcka ut sig ordentligt. Sen brukar jag ibland flytta över honom till mig på morgonkvisten om han vaknar men då har man ju ändå fått dem tyngsta natt timmarna själv.

    SvaraRadera