onsdag 19 december 2012

Samtal med dotter...

Pippi är på tivoli och äter sockervadd. Penni tittar lyckligt på sin mamma och säger:

- dom äter gass!!

Jag ser min chans att lära henne något nytt (lärarådran har aldrig semester!) och svarar:

- nja det är inte glass. Vet du vad det heter? Det heter sockervadd.

Penni tittar konfunderat på mig och säger:

- det heter Tommy, Pippi och Annikaka.

Jag ger mig icke utan fortsätter:

- ja, jo de heter Tommy, Pippi och Annikaka men det de äter heter sockervadd. Titta, ser du, det där kallas för sockervadd. Inte glass.

Penni tittar på mig en stund med lite allmän misstro i blicken. sen återgår hon till att titta på tv:n och sockervaddet och efter en liten stund säger hon lyckligt:

- de äter glass!!

Jag svarar denna gång:

- ja Penni. De äter glass...

Jag lyckades härmed alltså lära henne... ingenting. Bra så.

/iPhonemelie

1 kommentar: