måndag 17 december 2012

5 saker...

... jag är väldigt stolt över att ha gjort eller klarat av i mitt liv...

1. Jag stod upp för den i vår skola som mobbades på daglig basis. Många gånger gjorde jag och min vän det och när vi slutade nian fick vi var sin ros av honom där det stod "Tack för ditt stöd!". Kanske den mest meningsfulla blomma jag någonsin fått.

2. Att jag vann en uppsatstävling och fick åka till USA i tre veckor.

3. Mina gymnasiebetyg. Jag kämpade häcken av mig verkligen och förtjänade absolut varenda betyg med tanke på hur jag slet. 3 VG:n och resten MVG:n blev det (tror jag läste 30 eller 33 ämnen). Hade kommit in på psykologlinjen om jag velat, vilket var anledningen till att jag pluggade så. Jag har sällan pratat om mina betyg för att jag inte vill skryta men jag är stolt över dem faktiskt.

4. Jag är stolt att jag vågade bli bildlärare trots att jag inte "kan rita" som alla tror att man ska kunna. Jag älskar att undervisa bild men var rädd att jag inte kunde tillräckligt bra, tills jag förstod att det handlar om att kunna inspirera andra att bli så bra de kan!

5. Jag är stolt över första året jag jobbade i Odensviskolan och drog igång "Tianprojektet". Sammanlagt samlade vi in över 22 000 kronor till Röda Korset att bygga en brunn med i Afrika (Kongo tror jag det var). Det var häftigt!

Varför skriver jag det här då? Därför att man är så duktig på att vara stolt över andra och inte över sig själv för då är man skrytsam. Jag uppmärksammar mig själv på tok för lite för de bra saker jag faktiskt gör, stora som små. Jag är egentligen stolt över att jag varje dag tar hand om mina två tjejer och ser till att de är lyckliga och glada små individer så mycket av tiden som det går. Jag är stolt över massor med saker men det är ofta så mycket lättare att se det man inte är stolt över hos sig själv... tyvärr.

Så idag ska fokus ligga på det som är bra! Det man är stolt över att man kan eller gjort eller ska göra. Skriv en egen lista och läs den högt för dig själv. Tillåt dig att också känna det du läser. Jag gjorde det nyss, det är ganska häftigt om man gör det med känsla! Att vara stolt över sig själv är ganska häftigt! Prova själv får du se...

/iPhonemelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar