onsdag 10 oktober 2012

Staffan Stalledräng.

Om Staffan har man sjungit ett antal gånger i sitt liv. Först hos dagmamman, sen på lekis, sen 9 år i grundskola plus alla de år jag nu jobbat som lärare. Staffan är för mig mycket välbekant och en låt jag anser mig kunna i sömnen.

Igår kväll tittade vi på när Pippi börjar skolan och alla barnen sjunger just Staffan Stalledräng. Då upptäckte jag något jag inte reflekterat över under alla de år jag sjungit och klämt i från tårna...

Vad menas med "Ingen dag är synes än" som man sjunger? Det är ju inte alls en grammatiskt korrekt mening ens så varför har någon skrivit visan så? Underligt tyckte jag. För inte kan det väl vara så att jag hört och sjungit fel under alla dessa år? Det är inte likt mig i så fall...

Hm... Google, Google....

"Ingen dager synes än."

Ok. Det var ju en korrekt mening. Som tur är har ingen i alla fall hört skillnad på det jag sjungit. Puh!


/iPhonemelie

3 kommentarer:

  1. Tack, jag ska försöka komma ihåg det! Själv lärde jag mig den korrekta texten till Blinka lilla häromdagen... "Blinka lilla stjärna där, hur jag undrar VAD du är" påstod sångtanten, ja ja :)

    SvaraRadera
  2. Va?? Var du är har jag alltid sjungit!? Äh men vad fasen! Vissa saker är bäst att bara låta vara! :) /e

    SvaraRadera
  3. ...how I wonder what you are...
    Eller jag vet inte... Sen blev allt svart.

    SvaraRadera