torsdag 14 juni 2012

Man visste så mycket bra!

Emelie pre barn: mina barn ska inte ha en tv i bilen utan vi ska roa dem med lekar och sånt som vi fick göra när vi var små.

Emelie post barn: vi får för Guds skull inte glömma dvd:n till bilen och Teletubbiesfilmerna nu när vi åker på semestern! Det är nästan det allra viktigaste för allas vår mentala hälsa!

Emelie pre barn: mina barn ska få hemlagad mat från start. Det är både billigare och nyttigare för dem!

Emelie post barn: fabrikslagad burkmat, det tycker jag låter både billigt och nyttigt faktiskt. Mmm och gott (läs smidigt!)!

Emelie pre barn: mina barn ska få så lite socker som möjligt. Vi ska verkligen tänka på det här med onödigt sokerintag.

Emelie post barn: ville du också ha en kaka sa du? Självklart ska du få det!

Emelie pre barn: jag kommer inte att ändra mitt liv helt bara för att jag får barn. Barnet kommer liksom att komma in i mitt liv och hänga med på det jag gör så att säga. Det kommer att bli toppen!

Emelie post barn: nej jag kan tyvärr inte den tiden för min dotter sover endast i sin egen säng så alla tider för sov är vi i vårt hus och kan inte gå någonstans. Om jag vill med på fest? Nej tok jag blir jättetrött om jag inte är i säng senast 22.00!

Emelie pre barn: inget barn kan hålla sig vaken i en säng 1-2 timmar och kämpa emot fast hon sovit endast 40 minuter på hela dagen! Det är fysiskt omöjligt. Barnet somnar då såklart av ren utmattning.

Emelie post barn: meet Penni, miss "jag tänker minsann aldrig sova i alla fall så trodde du det kan du se dig om efter en ny verklighet för jag tänker prata, sprattla, grina så smått och kämpa för allt jag är värd och du kommer undra hur i hela friden det kommer sig att jag lyckas vinna hela tiden fast du inte trodde det var möjligt!"

Emelie pre barn: jag kommer älska mina barn så mycket att jag kommer att gå sönder av kärlek.

Emelie post barn: jag älskar denna lilla tjej så mycket att orden inte räcker. Gå sönder av kärlek gör inte känslan rättvisa. När hon skrattar kan jag nästan inte andas av all lycka jag fylls utav. När hon busar och leker blir jag ibland tårögd över hur perfekt hon är denna lilla varelse. När hon kramar eller pussar mig kan jag knappt få plats med alla känslor som översvallar mig, värme, glädje, lycka och ren och skär kärlek.

Emelie pre barn: jag har ändå rätt bra koll på hur jag vill vara som förälder och hur jag vill ha det.

Emelie post barn: jag skiter i allt jag någonsin sagt. Jag gör det som fungerar och dömer aldrig mer någon annan. Alla gör det som funkar bäst för dem och allt jag trodde jag kunde eller visste kastar jag nu ut genom fönstret. Jag vet inget mer än minut för minut. Det kommer inte du heller göra, jag lovar!

Så vad är lärdomen? Bestäm inget i förväg. Gör det som fungerar för er! Du vet ändå ingenting om någonting innan någonting blir allting.

/iPhonemelie

1 kommentar: