torsdag 14 juni 2012

Det här med namn då...

Jag har tänkt på en sak... Hur kommer det sig att Axel blivit ett namn men inte exempelvis hjässa? Att Björn och Lo är namn men inte gris eller ko? Att man kan heta Bror men inte syster? Tindra men inte gnistra? Vilda men inte lugna? And so on...

Vad är det som avgör vad som blir ett namn? Är det jag som får ge förslag och sen bestämmer namnregistreringsverket (eller det namn de har på riktig svenska) om det får bli ett namn? Missförstå mig rätt, jag vill inte döpa mitt barn till hjässa, gris eller gnistra, bara nyfiken hur det kommer sig att vissa ord får bli namn och andra inte.

Det är sånt man funderar på i bilen på väg till alltid lika fartfyllda Vårgårda! Hur kommer det sig att jag har tid att fundera? Jo...



/iPhonemelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar