lördag 23 juni 2012

Gnället vs förståndet...

Gnället: fy farao vilken trökig dag i mående! Ont och jäkligt och inget kul kan jag göra!

Förståndet: men Emelie, det blir inte bättre av att du helt gottar ner dig i din ledsamhet. Försök att bryta humöret istället och gå tillbaka till det positiva!

Gnället: men idag finns det mycket lite positivt och mycket mycket att tycka synd om mig själv för! Det är inte så kul att vara gravid just idag heller...

Förståndet: men det vet du ju, det är en kort period och det är övergående.

Gnället: avbryt mig inte mitt i en mening tack! Jag ville säga också att jag har ont i ryggen nu med, svanken närmare bestämt. Dessutom har jag svårt att andas och får svimnkngskänslor då och då för att jag inte får tillräckligt med luft för att bebisen trycker på lungorna. Och armarna domnar och...

Förståndet: ja det är inte alls kul. Men om 11 veckor är den här din bebis och då försvinner allt sånt, det vet du ju! 11 veckor är ingenting.

Gnället: men jag är trött också och kan inte sova på nätterna. Och så är jag tjock. Och varken orkar eller kan röra mig speciellt bra. Och jag är osmidig och ful.

Förståndet: ja så är det ibland men du bor i ett hus med två tv-apparater, två datorer, två i-phones, ett välfyllt kylskåp och bra med kläder till alla i hushållet. Din dotter är frisk och välmående och om ett par-tre månader välsignas du med ett barn till (inshallah). Är det egentligen så synd om dig?

Gnället: men jag känner mig så oduglig när jag inte ens kan ta hand om min dotter ordentligt!

Förståndet: nu tar vi och benar i den här situationen, din dotter mår bra, ja? Nej du kan inte stå och gunga henne eller följa med till Eskilstuna Zoo just nu men hon är 2, det hinner du! Du kan gosa, busa, leka och älska henne varje minut ni har och så får andra hoppa in och ge fart på gungan en stund. Det måste få vara så nu och det gör dig verkligen inte oduglig. Penni lider inte av situationen! Inte ett dugg!

Gnället: men jag blir så ledsen och tänker så mycket på hur det ska gå sen...

Förståndet: det tar vi då. Nu är det bara idag du ska koncentrera dig på. Folk utan armar och ben får barn och klarar av det så nog ska väl du. Tänk på hur många runt dig som hjälper dig, du är otroligt lyckligt lottad Emelie!

Gnället: det är sant. Men det är synd om alla den också som måste hjälpa till så mycket.

Förståndet: nu är du larvig! De hjälper för att de vill! Och alla runt Penni älskar att få tillbringa tid med henne! Så de ser det inte som en uppoffring! I perioder i livet behöver man bara lite mer hjälp med saker och ting, lite hjälp att få fart på gungan så att säga. Och jag lovar dig att för alla som finns runt dig och hjälper kostar det dig inte mer än en puss. De gör det för att de vill. Seså, ta en kväll i soffan, unna dig lite glass och imorgon vaknar du med annan inställning igen. Se det där positiva vi pratade om förut, du vet ju att det finns överallt, hur litet det än må vara! Hitta det i Pennis leende, i den goda koppen kaffe på morgonen eller i rösten av någon du tycker om. Hitta det och håll fast vid det.

Gnället: jag börjar känna mig konstig, nästan som att jag försvinner... Ok, du kanske vann den här ronden förståndet, men jag är inte klar med dig! Jag kommer tillbaka, var så säker!

Förståndet: jag väntar mig inget annat, men då finns jag här precis som idag för att prata ner dig. Var så säker!

Förståndet - Gnället: 1-0!

Nu=soffhäng med Ben och Jerry!

/iPhonemelie

4 kommentarer:

  1. Vad grym du är!!!
    Älskar denna läsning...och håller med förståndet.
    Ta hand om dig själv, det gör allaandra gott tillslut.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Känner igen mig lite. Men du är mycket mer positiv! stor kram hoppas vi ses imorrn!

    SvaraRadera
  3. Suveränt skrivet! Låter som en dialog som skulle kunna vara tagen ur mitt huvud. Tur att det positiva får vinna ibland iaf! Kram linda

    SvaraRadera
  4. Wow vad bra skrivet Emelie!
    Ser dig på en teaterscen (Hagateatern) framför mig.
    En spelar ditt förstånd och en annan gnället.
    Kram Maria.N

    SvaraRadera