söndag 24 juli 2011

Tankar om världen...

Jag tycker att det är så fruktansvärt otäckt det som hänt i Norge. Det, plus alla hemskheter som händer dagligen världen över, gör ju att det känns sorgligt att tänka att det är denna värld jag ska släppa min dotter fri i. Det är denna värld jag ska uppmuntra henne att upptäcka och göra till sin egen. Det är denna värld jag ska be henne lära sig av och bli en självständig vuxen individ i.

Denna världen har nog egentligen sett ut såhär alltid. Tyvärr tror jag inte att det blivit värre utan jag tror att vi genom media bara ser allt vi förr inte kunnat se för att det inte händer bredvid oss. Jag tror tyvärr, även om det smärtar mig att tänka så att där det finns glädje och godhet finns också ilska och onska. Det är bara så hemskt när onskan kommer så nära inpå och på ett sådant uttänkt grymt sätt. Man vill inte tro att en människa är kapabel till något sådant, någonstans i världen. Ändå är det så. Ändå sker sådana här grymheter varje dag, på olika ställen i världen.

Det denna man i Norge nu gjort är att han skakat om vår trygga världsbild att allt hemskt händer "där borta" och inte här. Nu fick vi, på samma sätt som vid World Trade Center katastrofen, smärtsamt uppleva att onskan finns och lever bland oss. Visst visste vi det redan men när vardagslunken rullar på går det ganska bra att tränga bort det. Hemskheter händer inte här. Sen händer en sådan här sak och vi blir skrämmande medvetna om att vi  är sårbara. Att en sjuk idiot (i brist på ett starkare ord som bättre beskriver min avsky för honom) kan ta ifrån så många människor så mycket, bara för att han tycker sig ha den rätten.

Vad vill jag alltså ha sagt med detta inlägg då... jag vet inte riktigt ens. Världen är skrämmande... eller människor i världen är skrämmande. Hur som helst blir jag rädd av att tänka på allt hemskt som händer i världen. Tänk om vi alla bara kunde vara snälla mot varandra och respektera varandras olikheter. Tänk om alla bara kunde sluta göra varandra illa och leva i harmoni. Tänk om vi kunde få låta våra barn växa upp utan att behöva oroa oss för att någon skulle göra dem illa.
Tänk om...

/e

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar