onsdag 24 juli 2013

Lavendelpåsar!

Nu ska ni få ett litet tips på tricks ni kan pyssla ihop hemma som tar ca 5 minuter kanske och kräver noll tålamod eller sykunskaper, om man inte är väldigt kräsen och noggrann och tänker lägga påsarna synligt i vilket fall man då får läsa någon annans blogg för här delar jag bara med mig av tricks för er som likt mig vill att det ska gå fort, vara lätt och inte kräva alltför många svordomar (oj vilken lång mening!).

Första förutsättningen för att göra dessa små doftpåsar av lavendel är ju förstås själva lavendeln. Min fick jag av snälla Liisa som också gav mig tipset. Blommorna tas bort och läggs för torkning på ett fat...



Hitta en t-shirt du eller ditt barn fläckat ner med något som inte går bort (rödvin, köttfärssås eller chokladglass är vanliga envisa fläckar här hemma. Ja sen har vi ju alla Pennis kläder också men det ska vi inte ens prata om!), rita med hjälp av en tallrik ut en cirkel i tyget och klipp ut. Sy sen runt hela cirkeln (lämna en kant längst upp som på bilden) med en lite grövre tråd "upp och ner"-stygn med ganska mycket mellanrum mellan stygnen...


Lägg torkad lavendel i mitten på cirkeln du gjort och sen drar du ihop tråden. Voilá!



En påse väldoft att gömma någonstans på toaletten eller i klädlådan!

Nejmen inte behöver ni tacka för att jag gör ert liv så mycket bättre med allt jag kan. Jag delar så gärna med mig! I'm freakkin Baloo!




(Jag ska senare idag googla det där ordet också... hybris var det va? Hmm, nej ringer ingen klocka faktiskt...)

/iPhonemelie

1 kommentar:

  1. Men det där verkade ju lätt som en plätt. Det ska jag prova någon gång. Själv lade jag torkad lavendel i ett kuvert (utan att slicka igen det då) bara för att prova, men jag tyckte det inte luktade någonting. Om man inte stack ned näsan i det förstås. Jag kanske hade för lite.. eller så ska det förvaras i tyg helt enkelt. Vad vet jag. Bra tips, känn dig stolt! :) Kram

    SvaraRadera