torsdag 26 maj 2011

Har lånat en bok.

Har varit till biblioteket idag. Lånade en bok. För att något måste hända. För att jag är trött. Sådär "somna sittandes med besticken i hand-trött". Så nu ska jag läsa den och bilda mig en uppfattning. Så får vi se.

Varför är jag trött? Penni vaknar nästan en gång i timman varje natt, visserligen går det oftast hyfsat lätt att få henne att somna om men man blir så trött av att inte få sova några timmar sammanhängande. Hon vill ju som bekant heller inte somna så varje läggning (både på dagen och kvällen) tar sin tid för hon har mycket svårt att komma till ro. Hon skriker egentligen inte så farligt vid läggning längre (i alla fall inte alltid) men hon vill bara leka och blir arg när hon inte får som hon vill. Hon ger sig efter ett tag och man "tvingar" henne genom att hålla en hand över benen (inte hårt såklart!) så att hon inte kan rulla runt.  Men även då kämpar hon för att inte somna och så fort hon känner att hon håller på att somna in skakar hon på huvudet eller skjuter ut nappen eller fläktar med armarna. Allt för att inte falla i sömn.

När man tror att ingen ork finns kvar att streta emot tar hon de sista krafter hon har och låter lite smått bakom nappen. Ett svagt öööhhh eller eeehhh. Allt för att inte falla i sömn. Sen somnar hon. Det är då man påbörjar lämnandet av rummet. Det är då jag utövar mina smidigaste konster då jag försöker ta mig upp ur sängen utan att den ska knarra just något. Jag håller andan och hasar mig ner till fotändan. Reser mig till sittande och stannar blickstilla i den rörelsen. Väntar några sekunder. Reser mig lite snett på sidan samtidigt som jag trycker ena handen i sängen. Om detta fungerar ljudlöst släpper jag upp handen sakta (jag har lärt mig att det knarrar minst på detta vis). Nu har kroppen lämnat sängen och det är här jag tar ett djupt andetag och utan minsta ljud blåser ut samtidigt som jag vänder mig om och tittar om jag lyckats. Om hon fortfarande sover.

Ibland möts jag av en Penni långt bort i drömmarnas värld och en överlycklig jag går ut ur rummet. Andra gånger ligger hon och tittar på mig där jag står alldeles tyst och stilla. Hon tittar som om jag är helt knäpp och sedan rullar hon snabbt över på mage, ställer sig på huvudet och hela baletten börjar om igen. Vissa gånger vaknar hon till av knarrandet i sängen trots min smidighet och jag får vackert lägga tillbaka min halvresta kropp och prova igen efter en liten stund. En läggning kan alltså ta allt mellan tio minuter och två timmar.

Så nu har jag lånat en bok. För att jag är trött. Och vill sova på nätterna.
Jag läser och återkommer med hur det känns.
Vi får se. Men jag hoppas att jag ska känna YES, här har vi det!
Jag hoppas att den ska hjälpa oss somna lätt och sova gott.
Jag hoppas. Håll tummarna.

/e

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar