lördag 7 maj 2011

Dagens fundering...

Okej, nu kommer jag antagligen att förarga eller åtminstone irritera många med mina funderingar för dagen, men jag funderar ändock. Är det inte märkligt hur vi beter oss vi människor? Är det inte egentligen konstigt hur vår relation till alkohol ser ut? Jag är inte emot alkohol, brukar det själv och tycker att det kan vara både gott och roligt, men just idag slås jag av hur besynnerligt det är att vi häller i oss något som får oss att bli konstigare och konstigare för varje klunk vi tar...

Vi byter personlighet, vissa mer än andra visst, men det är näst intill omöjligt att hitta någon som inte påverkas alls av att dricka alkohol. Vi blir mindre smarta, mindre attraktiva, mindre oss själva och med för mycket alkohol förvandlas vi istället till dumma, fula, förvirrade versioner av oss själva.

Vi skrämmer barn med våra högljudda skratt och gör bort dem i vår närhet med än den ena, än den andra konstiga idén. Vi spiller och kladdar och har ibland inte ens vett att torka bort efter oss. Vi går som radiostyrda robotar med spasmer (eller det kanske mest är de män jag ser utanför mitt fönster idag under cruisingen men ändå) och har svårt att hålla balansen.

Vi pratar med alla och tycker om ännu fler. Vi kramas och gosas och för djupa diskussioner om livsviktiga högaktuella ämnen vi kan mycket om (!?). Vi är på topp och känner oss fantastiska. Tills vi vaknar följande morgon och allt, precis allt vi tyckt varit bra kvällen innan plötsligt känns helt fel.

Visst är allt en fråga om bruk och missbruk och visst kan jag kanske få en felaktig bild där jag står i mitt köksfönster och ser fyra vrålfulla raggare på fem minuter stå och kissa i buskarna utanför. Visst är det lätt att fundera i dessa banor när jag själv är den som inte tagit en klunk alkohol just idag. Men som sagt, jag fördömer inte alkohol eller vår konstiga relation till den ens. Jag bara funderar och tycker att det är... lite märkligt. Håller ni med eller tycker ni att jag har fel?

/e

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar