måndag 26 september 2011

En tanke till dig...

Jag hade en lärare en gång som var väldigt duktig. Han var kunnig och duktig på sitt ämne samtidigt som han var duktig på att lära ut. Han hade full koll på alla elever och på hans lektioner var det jämt 100 % arbetsro. Han var sträng och behövdes det kunde han ryta i ordentligt, men av någon anledning var han sällan tvungen att göra det. Alla visste att det inte var någon idé att försöka busa ens. Man ville det heller inte. Man ville göra bra ifrån sig på hans lektioner.

Han gav mig ett MVG+, något som egentligen ska vara omöjligt eftersom MVG är max. Han var den första som sa att jag var riktigt duktig i detta ämne. Att det kom från honom betydde mycket. Så mycket att det blev mitt liv sedan, även om jag inte visste det då.

Man trodde det kanske inte vid första anblicken men han hade glimten i ögat och kunde skoja med sina elever. Han tyckte om dem och han tyckte om sitt arbete. Han vann många år i rad titeln för skolans bästa lärare eftersom eleverna alltid tyckte om honom.

Han var min engelsklärare på högstadiet och senare min arbetskollega i några år. Så mycket jag lärt mig av denna människa går inte att beskriva. Igår somnade han in efter en tids sjukdom i cancer.

Så idag sänder jag en tanke till dig. Jag hoppas du vet hur många som tyckte om dig!

Tack för allt du gav så många, inte minst mig.
Du får ett MVG + av mig.

/e

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar