måndag 26 november 2012

5 gånger i mitt liv då jag...

... låtsats vara sjuk för att få gå hem från skolan...

1. Den allra första gången gick jag i årskurs 2 och fick i bussen på väg till skolan för mig att jag inte hade någon tröja på mig under jackan. Fick panik och sa att jag mådde illa och var tvungen att kräkas. Fick gå in på toaletten men när jag tittade under jackan så hade jag tröja på mig trots allt. Behövde ju då inte åka hem längre så jag skuttade ut från toan och sa att det gick över.

2. I tredje klass sa jag en gång att jag hade ont i huvudet och ville åka hem. Egentligen längtade jag bara efter mamma och ville vara hemma med henne. Dock fick jag lite tillrättavisning eftersom jag när vi kom hem inte var sjuk alls så det blev inte så mysigt som jag föreställt mig...

3. I högstadiet glömde jag en väldigt trött morgon att sätta på mig bh. Kom på det framme vid mitt skåp, vände och gick hem och låtsades vara sjuk. Kunde inte förmå mig att gå tillbaka eftersom jag aldrig skulle kunna erkänna varför jag kom sent.

4. En annan gång i högstadiet vägrade jag gå till skolan eftersom jag av någon outgrundlig anledning kört ett broadway-dansnummer precis framför mitt fönster och när jag var klar upptäckt att två äldre killar stod nedanför fönstret och klappade, busvisslade och skrek. När jag kunde andas igen efter den första "skäms ihjäl attacken" satte jag mig ner vid köksbordet med min mamma och förklarade att tyvärr skulle jag aldrig mer kunna gå ut och aldrig mer gå till skolan. Nu skulle jag bli tvungen att flytta och byta skola och jag hoppades att hon förstod detta. En dag fick jag vara hemma och skämmas ifred, sedan tvingades jag tillbaka till skolan igen.

5. Efter badet en gång på högstadiet upptäckte jag att jag glömt att ta med nya trosor. Ingen totalkatastrof förutom att jag på något sätt lyckades riva sönder de trosor jag hade på ena sidan så de höll inte ihop alls. Försökte knyta ihop dem men sa sen att jag mådde illa och cyklade hem i rask fart.

Förutom dessa gånger var det ordning på mig i skolan och jag tog det alltid på största allvar. När jag nu läser listan ser jag att tre av fem punkter handlar om bortfall av kläder. Var jag redan då väldigt tankspridd eller hade jag bara otur? Hur som helst har det där inte hänt mer, att jag glömt bh, slitit sönder underkläder eller trott att jag inte haft tröja på mig. Däremot drömmer jag ofta att jag är någonstans och inser att jag glömt sätta på mig byxor och eller tröja... Vad betyder det tro? Gissning någon?

/iPhonemelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar