lördag 4 januari 2014

Fina läsare och Lottas sömn.

Ibland glömmer jag bort att det finns folk som läser bloggen. Jag skriver den så mycket som en dagbok eller pysplank för mig så att ni läser och ger kommentarer med tips, råd eller pepp är ganska underbart tycker jag. Det tackar jag ödmjukast för. Verkligen.

Fick en kommentar nu om det här med sömnen och hjälp för den. Kanske inte nämnt det men nyligen var jag till Bvc igen och fick två alternativ; kör 5 minuters metoden eller ha det som jag har det. Det var allt de kunde hjälpa med då Lotta eftersom hon somnar i någons armar vaknar varje gång hon kommer upp i lättare sömn och undrar var denne någon är. Därför gråter hon och kan inte söva om sig själv.

Jag ville inte göra en sådan metod, jag är inte på något sätt emot dem alls, jag tror att allt som funkar är bra och det funkade i vissa avseenden på Penni. Men däremellan var det så mycket skrik, frustration och tårar inte bara vid första tiden utan i perioder var det så under hela tiden vi gjorde denna typ av läggning. För mig, och jag säger inte att jag har rätt alls eller tycker att det är så för alla, men för mig fungerar det inte att låta ett gråtande barn trötta ut sig med just gråt så att den somnar tillslut. Jag klarar inte av det, även om det säkert inte är skadligt för barnet. Jag vill att mina barn ska somna lugna och lyckliga. Det må göra mig blödig men så känns det i hela kroppen och det kan jag inte gå emot igen.

Så vi valde att inte göra en 5-minuters metod och i och med det har Bvc-läkaren gjort klart att det inte finns något mer att hjälpa mig eller Lotta med. När jag frågade om det kan vara skadligt för henne eller för mig med sömnbrist under så lång tid blev svaret: hur tror du alla andra mammor gjort i alla tider? Så den dörren är liksom öppnad på glänt, stängd och låst vad gäller hjälp. Det finns ingenting de kan göra i nuläget. Om vi provar en sån metod och det ändå inte hjälper kan hon vid två års ålder få en kort kur med sömntabletter för att hjälpa bryta hennes dåliga sömnmönster.

Vi har under jullovet testat att låta henne somna själv i egen säng, men hon vaknar likväl. Hon vaknar vissa nätter lika ofta fast hon sover bredvid mig i sängen. Dock har några nätter då och då blivit bättre så jag håller ändå tummarna att det börjar vända. Jättehårt! Gör det inte det ändå får jag samla krafter och gå förbi Bvc till vanliga vårdcentralen och kämpa mig till hjälp.

Just inatt har varit fantastiskt bra så idag är jag pigg och lycklig! Härlig känsla!



Underbara Lotta.
Sovandes eller ej.

/iPhonemelie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar