måndag 7 oktober 2013

Lite typiskt mig...

Jag gjorde lite fel igen då. På jobbet alltså. I början av sommaren pratade jag med hon på lönekontoret som förklarade steg för steg hur jag skulle göra nu i höst eftersom jag bara skulle jobba 50%. Jag förstod, tackade för all hjälp, la på luren... och glömde bort varenda ord hon sagt.

Sen började jag jobba. Sen kom första lönen för halva augusti. Konstigt mycket pengar kom så jag ringde personen jag tidigare pratat med på lönekontoret för att säga att de gjort fel. Hon svarade inte så jag... glömde bort det. Igen.

Nästa månad fick jag en ofantligt mycket större lön än en halvtidslön. Faktiskt till och med dubbelt så stor så jag ringde kvinnan på lönekontoret igen men hon var på semester ett par veckor. Jag ringde då min far som snällt berättade att jag skälv skulle angett att jag jobbar halvtid någonstans på datorn. Då började det ringa en klocka från ett tidigare samtal i början av sommaren...

Jag väntade några dagar (eftersom jag glömde bort att ta tag i det. Ja, igen!) och gick sen till min räddare i nöden på expeditionen på mitt jobb där jag förklarade mitt ärende. Hon bad mig ringa lönekontoret och sa då namnet på kvinnan jag pratat med de senaste 7 åren jag jobbat. Fundersam stod jag bredvid och undrade vem i hela friden kvinnan jag hetsringt då var eftersom det uppenbarligen inte alls var kvinnan på lönekontoret... Tur att hon inte svarade då kanske.

Till slut fick jag i alla fall tag i rätt person som mindes mig, mitt namn, min arbetsplats, när jag fick barn nummer två och hon passade på att titta på min "sida" utan att jag behövde uppe varken efternamn eller personnummer. Hon mindes allt. Jag... skämdes lite. Hon hjälpte mig sedan lugnt och pedagogiskt att fylla i på rätt sätt så att allt blev rätt och bjussade till och med på ett vänligt skratt då jag gjorde fel för femtioelfte gången.

Jag kom i alla fall ihåg att tacka henne för hjälpen. Igen.

/iPhonemelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar