fredag 18 oktober 2013

Dagarna som överraskar...

Låt mig i enkla drag dra förutsättningarna jag gick in i denna dag med:

Av nattens 8 timmar spenderade i sovrummet sov jag två av dem utan att bli väckt. Inte heller sov jag dem i följd utan vid två olika tillfällen under natten. De övriga timmarna blev jag heller inte väckt en gång utan ungefär i genomsnitt tre gånger per timma. Helt knäckt var jag och så arg på Bvc (som alltid får ut för allt mitt i natten) att jag nästan skakade. Det var en sån djävulsnatt att jag faktiskt ringde både Bvc och vårdcentralen totalt slut och redo att bara säga: nu orkar jag inte mer! De hade planeringsdag dock så istället fick jag ta mig en hink kaffe och bita ihop. Igen.

Förmiddagens händelseförlopp:

Lotta vaknar halv nio (för tydligen går det jättebra att sova mellan halv sju och halv nio när penni är vaken och Jens på väg till/på jobbet) varm som ett bastuaggregat och bara gnällgråter. Feber. Ok. Börjar få lite mer förståelse för natten även om den lika gärna kunde hänt förra tisdagen. Försöker fixa glada miner men Lotta är omöjlig. Vill inte äta, inte leka, bara sitta i mitt knä och gråta. Tills hon spyr. Överallt. Över hela mig, hela soffan, hela hallgolvet och hela toagolvet. Härligt. Verkligen. Hela dagen var planerad med roligheter och bacillerna här slog just ut varenda en av dem. En hel dag själva i huset med en hela tiden ledsen ettåring väntade oss. Jag var... motsatsen till entusiastisk kan jag lova!

Resten av dagen sen då... gick så över förväntan att jag nu sitter här med en härlig känsla i kroppen. Helt utmattad känner jag mig men lycklig i själen ni vet. Sådär som efter man sett Love Actually ungefär. Penni har varit fantastiskt idag och inte gnällt en enda sekund. Hjälpt mig massor och bara varit på sitt roligaste, charmigaste humör och när vi satt i soffan och hon mumsade på sitt godis pausade hon smaskandet, kramade mig, gjorde goslätet och sa att hon älskar mig. Det förblir känslan jag avslutar kvällen med.

Ibland blir man överraskad, dagarna man tror ska bli jobbigast blir helt enkelt mysigast.


/iPhonemelie

1 kommentar: