tisdag 16 april 2013

Till Emelie.

Hej Emelie, det är bara jag. Jag skulle vilja prata med dig om en sak. Jag vet att du de senaste dagarna brottas lite med humöret då fötterna varit väldigt besvärliga mot dig. Jag vet att du känner dig lite trött på att i perioder ska dagarna vara något du ska klara av istället för att bara få njuta av dem. Jag vet att du stundtals känner dig värdelös då du inte kan göra något när det gör som ondast. Jag vet att du har svårt att acceptera att det ser ut såhär och ta emot hjälpen som erbjuds.

Men försök tänka såhär; det kunde vara värre. Nu är vi inne i ett skov som gör att dagarna inte fungerar som du önskar, men vad härligt att det finns människor dig så nära som helt osjälviskt alltid bara hoppar in hjälper till så att det fungerar ändå. Man kan inte alltid styra sitt öde, kan inte välja hur saker och ting blir. Ibland tilldelas man tråkiga saker, men jämfört med det som är bra är detta överkomligt. Även detta är överkomligt.

Lär dig att inte ha dåligt samvete mot alla andra för att du inte fungerar som du vill nu. De ser inte på dig som sämre för att de får göra mer. Tänk inte att du ska "banne mig inte vara sämre utan ska jäklar i mig också göra precis likadant och lika mycket och ändå..." Det gör det bara värre. Säg istället hjälp mig, och sitt stilla. Det är så det läker.

Känn dig inte värdelös när du ligger i din säng en massa minutrar då penni är på dagis och Lotta sover. Det är ju precis det du ska göra. Lotta får närhet, penni får leka och dina fötter vila. Perfekt för alla. Hemmet... det står kvar. Nej, kanske bor du inte i ett utställningshem med hörn så rena att de glänser, men du bor i ett trivsamt litet hus. Även när det är stökigt. Det är inte viktigt just nu. Lägg det du har i fötter på barnen och att få dagen att funka. Det andra (och det dåliga samvetet kring det), det får vara.

Sist men inte minst Emelie, man får känns sig ledsen ibland. Det är normalt. Men glöm inte att det går att lösa det mesta. Och du har fortfarande två fötter kvar.

Tack för ordet.

/iPhonemelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar