torsdag 18 april 2013

Smakar som blomma?

Vi lekte lite med Duplo, jag och Penni. Vi byggde ett stort hus som alla djuren fick bo i när det regnade. Men sen slutade det regna och alla skulle äta.



Penni konstaterade att kossan äter gräs och lammet äter gräs. Jag blev jätteexalterad och pedagogtarmen i mig tog över helt så utan att reflektera över åldern och intressespannet på min dotter förklarade jag att girafferna är så långa så de äter från höga träd, hästar äter hö och gräs, alla djur behöver dricka vatten också och bla, bla, bla, bla. Hon lät mig hålla på, tog sen fram tigern, placerade honom där hon tyckte han skulle vara och sa...
"Kigen äte bomma" (tigern äter blomma, för er som inte pratar Penni)
.... tystnad. Jag försökte desperat hitta något pedagogiskt sätt att förklara att nej älskling, tigern äter inte blomma utan alla andra djuren vi leker med slukar han besinningslöst om chansen ges...

... jag hade inte hjärta.
"Ja älskling, tigrar äter blommor. Bara blommor."



/iPhonemelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar