måndag 8 april 2013

Och så kom det sig att en blev två...

Jag var trött i hela huvudet efter en mycket intensiv dag med mina två damer. Ena förkyld som bara den från ingenstans och väldigt mammig. Andra ledsen, avis och arg på både lillasyster och på mamma. Skrik, gråt och bråk sammanfattar det mesta av vår eftermiddag förutom då mormor var här.

Jag önskade mig 10 minuter ensam i tystnad i duschen. 10 barnfria minuter där ingen skrek efter mammans uppmärksamhet. För att försäkra mig om ensamheten och lugnet låste jag dörren, något jag endast gör i nödfall då jag duschar. Jag instagrammade detta...



Jag duschade. Jag njöt.

Sen knackade det på dörren. Jag ignorerade.

Sen knackade det igen. Jag ignorerade. Min tid, tänkte jag benhårt. Min.

Sen hörde jag den där rösten. Mamma, sa den. Mamma... Och jag låste upp.

Utanför stod en nakenfispenni och tittade lite osäkert på mig. Hon hade nog hört att hon inte fick gå in till mamma nu. Jag frågade om hon ville duscha med mig och hon sken upp. "Penni å mamma doscha sammans". Jag smälte. Hon fick komma in.

När hon satt på pallen i duschen och tittade lyckligt på mig med sina blå ögon frågade jag om hon längtade efter mamma där ute eftersom hon ville duscha med mig. "Mm, pappa haj Lotta." blev svaret och blicken ner. Ont i hjärtat blev mitt svar.

Hon kämpar min Lillfis. Det är inte så lätt att bli storasyster även om det för alltid kommer att vara det bästa hon fått. Det är ändå inte lätt.

Sen njöt jag av egentid med henne istället, där inne i duschen. Och det var faktiskt bättre!

/iPhonemelie

1 kommentar:

  1. ååååh det var en fin och hjärtskärande läsning på samma gång. Kram

    SvaraRadera