tisdag 11 juni 2013

5 saker jag innan inte visste...

... skulle höra livet till som småbarnsförälder...

1. Rutiner är ett ord som endast numera används i sammanhanget "vi trodde att vi hade, men sen ändrades det igen"! Så fort du tror du har klurat ut ditt barn, överlistat hen (ja, ja jag erkänner att det är ett bekvämt ord just i detta sammanhang för att slippa skriva honom/henne, vilket jag precis ändå gjorde så frågan är vad det egentligen besparade mig? Mm just det.) och skaffat er lite rutiner.... ändras allt i en handvändning och ni är tillbaka på ruta ett och får börja om. Det är alltså ingen vits att fråga en barnfamilj "vad har ni för kvällsrutin/läggningsrutin?" om ni inte har en sisådär 55 minuter till övers att lyssna.

2. Från att man får barn får man aldrig, och då menar jag verkligen ALDRIG!! gå på toaletten ensam. I alla fall inte då barnen är små. Nummer ett eller två spelar ingen som helst roll, det är bara att bjuda in till fest för alternativet blir skrik, stress och förstoppning.

3. Rena kläder är ett minne blott! Tittar du på vilken tröja som helst i din garderob kan du hitta spår av både det ena och det andra. Spyor, snor, dreggel, smuts, barnmat, smör, bajs, kiss eller choklad är bara ett litet axplock. (förvisso är det kanske inte barnen som skapat chokladfläckarna just men det är på grund av dem jag unnat mig den. Oftast. Ja, men ni vet hormoner och allt det där. Ju.)
Assessorer som örhängen exempelvis att förhöja din outfit med är dessutom inte att tänka på heller in du önskar dina örsnibbar kvar på just öronen.

4. Allt man någonsin innan upplevt vad det gäller att känna sig trött var bara ett förspel. Trött är inte ens ett tillräckligt starkt ord för det småbarnslivet bjussar på. Trött är det man längtar efter att känna sig för den utmattning som följer med gör att man ser trött som semester!

5. Allt man tidigare upplevt som lycka och kärlek bleknar till genomskinligt i jämförelse. Från sekunden man blir förälder och första gången får se denna lilla varelse, perfektion definierad, är kärleken så stark att den nästan gör ont. Nog visste jag att jag skulle älska men det här... det kunde jag inte föreställa mig.

/iPhonemelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar