fredag 21 mars 2014

Till Penni.

Hej Penni, det är mamma igen. Tänk vad fort det går va, tre och ett halvt år är du redan. Det är inte klokt. Och när du läser detta är du såklart ännu större och mig hittar du förmodligen på mattan i hallen avsvimmad av chock över att du blivit just så stor.

Men i skrivande stund är du alltså tre och ett halvt. Du har fått börja på stora avdelningen på din förskola och det var väl på tiden. Tänk vad mycket som händer med din utveckling av att du går där! Jag märker något nytt varje vecka. Det senaste är att du tycker en del saker är coola och att du inte "ojkaj me de här mer föj det äj tjåkit!"

Just nu är det väldigt intressant med vem som är min mamma och pappa och din pappas mamma och pappa och allas mor och farföräldrar. Det kan du fråga om i evigheter. Det senaste veckorna har också ögonfärg kommit in i bilden då du upptäckt att du har ljosblå ögon och nu vill veta vad alla andra har.

Du börjar leka lite mera själv nu och kan ibland säga att du vill vara ifred och leka på ditt rum. Men oftast vill du att vi är tillsammans. Lillasyster börjar du tycka är rolig att leka med nu mellan varven men du blir arg om hon inte gör som du vill att hon ska göra (vilket är nästan jämt!). Men mer och mer leker ni nu och har roligt tillsammans vilket jag älskar att se.

Din bästa kompis är Filippa och henne älskar du verkligen. Du längtar efter henne varje vecka fast ni ses på förskolan två dagar i veckan.

Du älskar verkligen duplo-lego! Det är det du utan tvekan spenderar mest tid med och har gjort länge. Att få bygga med lego tillsammans med morfar är nog favoriten för det är oftast det du vill göra då fort han kliver innanför dörren.

Du tycker om att sova hos farmor och mormor och morfar. Jag tror du njuter lite av all uppmärksamhet själv och det är härligt att kunna erbjuda dig det ibland.

Du är så rolig nu och vi kan skratta tillsammans åt allt möjligt. Jag älskar när du skrattar sådär riktigt som egentligen bara mormor kan få dig att göra. Du är en väldigt snäll tjej som nästan aldrig gör illa någon eller är dum mot någon (lillasyster är undantaget förstås). Du är inte så blyg men kan ibland vara lite försiktig en liten stund i början men det går ganska snabbt över för du är social och tycker om människor.

Du äter bra nu och börjar våga smaka på nya saker. Vid tre och ett halvt år vågade du första gången smaka en hamburgare från Donken och gillade den. Så nu provar du allt fler saker och maten är inget problem alls nu.

Du är en liten person så otroligt full av kärlek och du talar gärna om det. Du säger "mamma, vet do en sak?" Och när jag undrar vaddå, säger du "att ja älskaj dej!" Du kramas gärna men bara då du själv vill. Du gillar närhet och vill att jag ska ligga bredvid och sjunga då du ska somna. Det är en av de mysigaste stunderna på dagarna tycker jag.

Jag kan ibland titta på dig och översköljas av en känsla som nästan golvar mig. Jag älskar dig så mycket att jag inte vet hur många pussar och kramar som någonsin ska kunna beskriva det för dig. Du är en av de två finaste saker jag någonsin gjort i mitt liv och vad som än händer kommer du alltid att vara det. Jag är evigt glad och tacksam att jag fått dig, att du blev min och jag fick bli din.








- iPhonemelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar