söndag 18 december 2011

Dagens aktivitet...




Den årliga "till Svansbo för att hämta gran i skogen"-dagen har varit idag! Det är utan tvekan en av mina absoluta favoritdagar på året. Vi går ut i skogen med termobyxor och hela munderingen och letar ut den gran vi vill ha som årets julgran. Snälla Janne hugger ner och fixar till, oftast mer än en innan jag hunnit bestämma mig. I år hittade vi efter några frusna tår en riktigt stor och fyllig gran som nu står pyntad och fin i vårt vardagsrum. Efter vi hämtat granen följde det årliga fikat hemma hos Svansbos med tomtegröt, skinmackor (hembakt och fantastiskt) och kaffe och kaka à la Eva. Som jag sa, en av mina bästa dagar på hela året.

Nu kanske ni trodde att ni halkat in på fel blogg? På någons blogg där allt alltid går som det ska och livet liksom går deras väg och lägger ut en kappa över alla lerpölar på vägen. Det trodde ni kanske? Men lugn... det är rätt blogg!

Dagen slutade inte riktigt lika härligt och livet gick inte lika julglatt vår väg ikväll. Inga kappor utan lera upp till knäna. Eller snarare bajs och spyor! Istället för tomtenissar kom magsjukan och knackade på vår dörr. Dumma som vi är öppnade vi rålösa och som tack fick vi tvätta, och tvätta igen, barn, oss själva, kläder, golv och möbler. Julstämning eller bara trälig stämning... ? Hm.

Men granen blev ju fin till slut i alla fall trots allt.

Nu jular vi oss i soffan resten av kvällen och hoppas på att det är över!

/e


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar