torsdag 26 juni 2014

Till Lotta...

Hej Lotta, det är mamma igen. Nu var det ett tag sen du fick en liten uppdatering och på senaste tiden har det ju hänt så mycket att det verkligen är på sin plats. Du är nu snart 2 år gammal (om 2 månader närmare bestämt) och är en tjej så full av glädje och bus att varje dag med dig skrattar jag högt åt något du gör.

Du har börjat prata jättemycket och kan nu göra dig helt förstådd med långa meningar. Idag sa du till mig när jag försökte lägga din napp i väskan: nej, mamma, inte jigga däj totten. Mi hålla totten no!! (Inte ligga där tutten. Jag hålla tutten nu!). Redan nu kan du utryck som "längst bort" och "verkligen" även om det sistnämnda kommer lite varstans i meningarna. Favoritmeningarna just nu är "gåj inte" och "a lill inte". Igår sa du för första gången "a längtaj mommo"!

Du är väldigt gosig och vill gärna sitta i famnen mellan varven. På natten vill du sova nära, nära och sover oftast oroligt fram till att någon lägger sig bredvid dig för natten. Då sover du för det mesta bra och vaknar kanske ett par gånger men somnar om så fort du får snutten och tutten. Din snutte är väldigt viktig för dig än och det är något du valt helt själv, ett rött örngott. Den följer med dig alltid och du kallar den... eh ja du det är ett ljud som jag inser att jag inte kan stava till alls, men det låter lite som att du säger höÖ. Eller något åt det hållet. Du älskar den i alla fall.

Du gillar att leka med dockor och bäddar dem fint i vagnen. Du vaggar dem och sjunger "jodi, jodi" för dem med stor inlevelse. Det tycker jag är så gulligt att jag nästan gråter. Annars gillar du också att leka med duplo, precis som syrran din och att läsa böcker. Allt som syrran leker brukar du tycka om men hon kan absolut inte styra över dig. Du gör bara som du vill, annars får det helt enkelt vara. Det blir ibland lite syskonbråk mellan er av just den anledningen. Men ni leker och har kul med varandra lika mycket som ni bråkar i alla fall. Jag är glad att ni har varandra, det är det finaste jag någonsin kunnat ge er.

Du är OTROLIGT envis min dotter. Jag har ännu kvar att träffa någon med din envishet och kämparglöd för det du vill. Du vill göra som du vill och tycker inte alls alltid att det är så viktigt att lyssna på vad dina föräldrar säger. Men lika envis och arg som du kan bli, lika glad och go är du för det mesta. Du är sprallig och rolig och har börjat showa för oss med sång och dans. Det tycker jag är underbart att se!

Du äter det mesta jämt men älskar verkligen soppa! Det äter du mängder av och sist du fick det smakade du och utbrast: å, gott soppa mamma! Det enda du egentligen inte äter är makaroner och ärtor konstigt nog. Dem spottar du bara ut igen direkt, har alltid gjort.

Du är så full av kärlek du lilla och så älskad av alla omkring dig. Jag kan fortfarande komma på mig själv att bara sitta och titta på dig och undra hur i hela världen jag kunnat gjort något så underbart. Du ger mig så mycket kärlek att jag aldrig kan önska mig mer och jag hoppas du känner dig lika älskad som du är.

Roliga, charmiga, gosiga, busiga lilla Lotta! Du är en av de två mysigaste människorna jag vet!











- iPhonemelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar